Nieuws

Zaterdag 21 juli 2018

Walnoten gunstig voor darm én hersenen

Dat walnoten gunstig zijn voor de hersenen is al vaker uit onderzoek gebleken. Maar ook het darmmicrobioom blijkt er wel raad mee te weten. Interacties van microben met de onverteerde walnootcomponenten hebben een positief effect op de stofwisseling, het afweersysteem, het humeur en geven een vol gevoel.


Walnoten zijn rijk aan vezels, antioxidanten en alfa-linoleenzuur, een essentieel omega-3-vetzuur. Walnoot-consumptie kan, ondanks de hoeveelheid calorieën, helpen bij gewichtscontrole. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat walnoten een vol gevoel geven. Eén daarvan heeft de neurocognitieve werking hierachter bestudeerd (Mitchell 2017). Daarover verderop meer, bij ‘Onderzoek 1’. 

 

Interessant is het alvast om te weten dat slechts rond de 80 procent van de aanwezige calorieën van walnoten geabsorbeerd worden. Dit betekent dat het darmmicrobioom toegang krijgt tot de overige 20 procent calorieën, vetten en vezels. Dit dient als voedselbron voor het darmmicrobioom. Mede dankzij deze vezels zijn microben in staat om butyraat te produceren, belangrijk voor het energiemetabolisme en een voedingsstof voor colonocyten. Het aantal micro-organismen en de diversiteit kunnen zo toenemen. 


Diversiteit darmflora en welvaartsziekten

Een dieet rijk aan noten is, in tegenstelling tot het westers dieet, geassocieerd met een verlaagd risico op sterfte door kanker en hartaandoeningen en een verbeterde gezondheid van de hersenen. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een grotere diversiteit aan micro-organismen in de darmen het risico op (welvaarts)ziekten verlaagt. Een gezond darmmicrobioom helpt complexe voedingsmiddelen te verteren, levert voedingsstoffen en geeft ons een vol gevoel. Interacties van microben met de onverteerde walnootcomponenten hebben een positief effect op onze stofwisseling, ons afweersysteem en ons humeur (Byerley 2017; Holscher 2018). Daarover meer bij ‘Onderzoek 2’.

Onderzoek 1. Neurocognitieve werking en walnoten

De activiteit in ons brein wordt beïnvloed door onze eetgewoonten. Onlangs heeft onderzoek uitgewezen dat het verlangen naar eten en het zogenaamde hongergevoel door de consumptie van walnoten worden gereguleerd. 

 

Onderzoeksopzet 

Tijdens een gerandomiseerd dubbelblind onderzoek verbleven tien obese deelnemers gedurende twee vijfdaagse sessies in een onderzoekscentrum. De voedselinname werd gecontroleerd. Eén sessie vereiste de inname van smoothies met 48 gram walnoten. Tijdens de tweede sessie werd een walnoot-vrije smoothie geserveerd, vergelijkbaar qua voedingswaarde en smaak. 

Op de vijfde dag van het experiment werden fMRI-tests uitgevoerd, om te onderzoeken hoe de hersenen in dit proces werken. Terwijl de deelnemers in de MRI waren, werden beelden getoond van gewenste, ongezonde voedingsmiddelen, neutrale objecten zoals bloemen en stenen en minder gewenste, gezonde voedingsmiddelen. 

 

Resultaten en conclusie

Na het walnootrijke dieet vertoonde een bepaald hersengebied, de insula, verhoogde activiteit wanneer de foto's van voedsel werden bekeken dat als "zeer gewenst" werd beschouwd. Activatie van de insula heeft te maken met cognitieve controle, minder honger en meer verzadiging.

Uit de voedselkeuze en de fMRI-test bleek dat de deelnemers na walnootconsumptie een meer bewuste voedselkeuze maakten. Ze kozen voor de minder gewenste, maar gezondere opties. Het is nog niet bekend of het eten van meer walnoten leidt tot een nog betere hersenactivatie. (Mitchell 2017)

 

Onderzoek 2.

Menselijk darmmicrobioom en walnotenUit onderzoek met knaagdieren was al gebleken dat de kwantiteit en kwaliteit van het darmmicrobioom veranderde na walnoot-consumptie, terwijl verminderde diversiteit geassocieerd wordt met obesitas en andere ziekten zoals inflammatoire darmaandoeningen. Er bleek een significante toename van nuttige bacteriën waaronder Lactobacillus. Dit suggereert dat walnoten prebiotica zijn, voedingssubstanties die selectief de aantallen en activiteit van nuttige bacteriën bevorderen. (Byerley 2017)

 

Onderzoeksopzet

Voor dit onderzoek consumeerden 18 gezonde deelnemers drie weken lang een dieet zonder walnoten en daarna drie weken een dieet met 42 gram walnoten per dag. Bloed en feces werd aan het begin en einde van beide periodes onderzocht, om het effect van walnootconsumptie op het darmmicrobioom, galzuren en stofwisselingsmarkers te onderzoeken.

 

Resultaten en conclusie

De consumptie van walnoten resulteerde in een verlaging van het LDL-cholesterolgehalte.In de darmen nam de aanwezigheid van onder andere Faecalibacterium, Roseburia en Clostridium toe, allen in staat om butyraat te produceren. Dit is een gunstige metaboliet voor de gezondheid van de dikke darm. Bovendien beschermt het de darmcellen, doordat de aanwezige microben minder secundaire galzuren produceren. Het is aangetoond dat bij dikke darmkanker vaker hogere gehaltes secundaire galzuren voorkomen. Faecalibacterium is mogelijk een probiotische bacterie. Bij dieren helpt een verhoogde aanwezigheid ontstekingen te verminderen en de insulinegevoeligheid verbeteren (Holscher 2018).

Conclusie

Niet alle calorieën uit walnoten worden opgenomen, bovendien werken walnoten eetlustremmend. Daarom zouden ze een rol kunnen spelen bij de bestrijding van obesitas. Bovendien interacteren de walnootresten met het microbioom, en de metabolieten die deze produceren. Zo kunnen zelfs nog meer gezondheidseffecten worden bereikt.

Bronnen

Byerley LO et al, Changes in the Gut Microbial Communities Following Addition of Walnuts to the Diet, The Journal of Nutritional Biochemistry (2017).

Holscher HD, Guetterman HM, Swanson KS, An R, Matthan NR, Lichtenstein AH, Novotny JA, Baer DJ; Walnut Consumption Alters the Gastrointestinal Microbiota, Microbially Derived Secondary Bile Acids, and Health Markers in Healthy Adults: A Randomized Controlled Trial, The Journal of Nutrition (2018) 

https://www.bidmc.org/about-bidmc/news/in-a-nutshell-walnuts-activate-brain-region-involved-in-appetite-control Mitchell, J. Beth Israel Deaconess Medical Center. 2017

https://medicalxpress.com/news/2017-07-walnuts-health-gut-bacteria.html

https://medicalxpress.com/news/2018-05-walnuts-impact-gut-microbiome-health.html

https://www.naturalnews.com/2018-05-17-walnuts-reduce-hunger-and-cravings-by-changing-your-brain.html