Nieuws

Donderdag 4 juni 2009

Minder zwaar door meer flavonoïden

Het feit dat diverse flavonoïden gunstige effecten kunnen hebben op de bloedglucoseregulatie was al bekend. Flavonoïden remmen niet alleen de gluconeogenese in de lever, ook de glucosidase-enzymen in de darm worden geremd waardoor de bloedglucosepiek na een maaltijd lager uitvalt. Hierdoor kan hyperinsulinemie en insulineresistentie mogelijk worden voorkomen. Zowel hyperinsulinemie als insulineresistentie worden geassocieerd met overgewicht (red.). Onderzoekers aan de universiteit van Maastricht concluderen dat hoe meer flavonoïden we dagelijks via de voeding binnenkrijgen, des te moeilijker we dik worden. Voor dit onderzoek waren vierduizend Nederlandse mannen en vrouwen gedurende 14 achtereenvolgende jaren gevolgd.

Gedurende deze jaren werd van de betrokken personen het lichaamsgewicht en de inname van drie groepen flavonoïden geregistreerd, te weten de catechinen, de flavonolen en de flavonen. De vrouwen met de hoogste inname van catechinen kwamen in veertien jaar een kilo minder aan dan de vrouwen met de laagste inname (125 mg/dag). Wat betreft de mannen leek er geen voordeel voor de BMI te behalen, maar dit kan volgens de onderzoekers te maken hebben met hun geringe inname van plantaardige voeding en de dientengevolge te lage inname van flavonoïden. De onderzoekers zijn van mening dat het verhogen van de hoeveelheid flavonoïden in het dieet een manier is om de vetzuchtepidemie in te dammen. In ander onderzoek is er daadwerkelijk gewichtsverlies gerapporteerd, maar dit trad pas op bij doseringen van 600 mg catechinen per dag.

Redactionele opmerking: doseringen van 600 mg of meer catechinen per dag worden binnen de doorsnee westerse voeding alleen gehaald met behulp van supplementen. Ter illustratie; 1 mok groene thee bevat 50 tot 125 mg catechinen.


Referentie

Hughes LAE, Arts ICW, Ambergen T, et al. Higher dietary flavone, flavonol, and catechin intakes are associated with less of an increase in BMI over time in women: a longitudinal analysis from the Netherlands Cohort Study. Am J Clinical Nutrition, Nov 2008; 88(5): 1341-1352.