Algen: vegetarische bron van omega-3

maandag 27-februari-2017

\"\"
Tegenwoordig is het mogelijk om omega-3 te winnen uit algen. De olie daaruit is een zuiver plantaardige en duurzame vervanger voor omega-3 uit vis. Maar levert het naast DHA ook wel voldoende EPA?

 

Algen zijn één- tot meercellige organismen die fotosynthetiseren, maar niet tot de hogere planten worden gerekend. De specifieke algensoort waaruit DHA commercieel gewonnen wordt – Schizochytrium – is een eencellig organisme. Het staat bekend om zijn zeer hoge productie van DHA, hetgeen zijn populariteit verklaart binnen de productie van algenolie.

 

Basis van de mariene voedselketen

Algen staan aan de basis van de mariene voedselketen. Daardoor zijn ze een zeer zuivere bron van EPA en DHA. Als primaire bron heeft het als groot voordeel niet of nauwelijks verontreinigd te zijn met toxische stoffen. Onderzoeken bevestigen dat de gunstige werking van de omega-3 vetzuren uit algenolie gelijk is aan die uit visolie. Dat maakt het voor vegetariërs en veganisten een interessant alternatief voor visvetzuren.

 

Vegetariërs en veganisten

Vegetariërs en veganisten zijn een nog altijd groeiende groep binnen de bevolking. Maar de ALA-rijke plantaardige bronnen die veelal onderdeel zijn van het vegetarische menu, zijn ontoereikend om in de omega-3-behoefte te voorzien. Dit is toe te schrijven aan de inefficiënte lichaamseigen omzetting van ALA in EPA en DHA. Uit studies is gebleken dat het merendeel van de mensen met deze voedingsstijl een significant lagere omega-3-spiegel heeft ten opzichte van viseters.

 

Relatief veel DHA

Algen bevatten relatief veel DHA. Van alle omega-3-vetzuren is DHA het meest complex. Niet alleen de eerdergenoemde omzetting van ALA naar EPA en DHA is zeer inefficiënt, ook de route van EPA naar DHA verloopt erg moeizaam. Andersom verloopt de omzetting van DHA naar EPA juist heel gemakkelijk. Bovendien vindt het plaats op basis van lichaamsbehoefte. Rechtstreekse suppletie met DHA heeft dan ook de absolute voorkeur en is effectiever dan EPA-suppletie.

 

Algenolie en depressie

Er zijn duidelijke epidemiologische aanwijzingen dat een chronische DHA-deficiëntie kan leiden tot depressie en cognitieve achteruitgang. Inname van DHA uit algenolie verhoogt al in relatief lage dosering de DHA- en omega-3-index, waardoor het risico op deze nadelige deficiëntie-effecten kan worden verminderd. In hoeverre DHA-suppletie dezelfde gunstige cardiovasculaire gezondheidseffecten laat zien als bij vleeseters is nog onduidelijk.

 

Een duurzame keuze

Een ander (ethisch) en niet onbelangrijk voordeel van het gebruik van algen als DHA-bron is dat overbevissing en achteruitgang van de visstand worden afgeremd. Dit maakt dat algenoliën een zeer goed alternatief is voor vis en visolie. Door middel van aanvullende suppletie kan adequaat in de omega-3-behoefte worden voorzien, wat niet alleen geldt voor vegetariërs en veganisten, maar ook voor niet-viseters of wanneer er sprake is van een visallergie.

 

Voor uitgebreide wetenschappelijke informatie over visvetzuren en algenolie lees je onze monografie over DHA en omega-3

 

Geïnteresseerd in wat voeding nog meer met ons kan doen en hoe je dit toepast in jouw praktijk? Schrijf je dan in voor onze cursus Orthomoleculaire Voedingsleer.

 

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen