Nieuws

Zondag 6 mei 2018

Vijf voor je lijf: suppletie voor de schildklier

Schilklierproblematiek veroorzaakt over het algemeen reversibele problemen. In deze vijf voor je lijf daarom de belangrijkste suppletietips die kunnen helpen het klachtenbeeld bij een onderactieve schildklier te verbeteren.

 

Schilklierproblematiek veroorzaakt over het algemeen reversibele problemen. Uw cliënt ontwikkelt een trage stofwisseling. Kinderen blijven achter in de lichamelijke en geestelijke groei. De voornaamste symptomen van hypothyreoïdie zijn: uiting van vermoeidheid en lusteloosheid tot depressie, koude intolerantie en verlaagde lichaamstemperatuur, eetlustverlies, vertraagde hartslag, gewichtstoename, spier- gewrichts-, haar- en nagelproblemen, oedeem en cognitieve problemen. Het basaal metabolisme en de groeiprocessen zijn verstoord. De suppletietips hieronder kunnen daar verandering in brengen.

 

1. Jodium

 
Door ontbossing en daardoor ontstane overstromingen wordt de grond uitgeloogd. Dit is een van de redenen dat landbouwgrond tegenwoordig niet meer voldoende jodium bevat. De tekorten in de grond worden omgezet in tekorten in landbouwgewassen, die weer leiden tot tekorten bij uw cliënt. Vis en schelpdieren bevatten wel jodium, maar niet voldoende. Voor een adequate portie zou uw cliënt gemiddeld 15 keer zoveel vis moeten eten dan hij nu eet. Daarom wordt brood van oudsher met jodium verrijkt. Echter, tegenwoordig eten steeds minder mensen een dagelijkse portie brood. Zo kunnen problemen in de jodiumvoorziening ontstaan, terwijl jodium essentieel is om T4 en T3 te vormen in de schildklier. Bovendien is jodium een hersenselectief nutriënt te noemen; het draagt bij aan een normale werking van cognitie en zenuwstelsel. In kelp is het jodiumgehalte nog maximaal, omdat het aan de basis staat van veel voedselketens in de oceaan. Hoe verder we omhoog gaan in de voedselketen, hoe lager het jodiumgehalte wordt.

 

2. Selenium


Van nature komt selenium, ook wel seleen genoemd, voor in orgaanvlees, kip, vis, eieren, volkorenproducten en knoflook. Veganisten en vegetariërs lopen dus een verhoogd risico op een tekort. Intussen is selenium essentieel om het enzym te vormen dat het schildklierhormoon T4 omzet in zijn actieve vorm T3. Selenium is tevens een component van het glutathion-peroxidase enzymsysteem, onderdeel van de lichaamseigen, enzymatische afweer tegen oxidatieve stress. Seleniumdeficiëntie verhoogt zo de gevoeligheid voor oxidatieve stress. Stress gaat gepaard met verhoogde rT3-waarden. Deze verhoogde waarden werken weer het T3 tegen. Dit werkt hypothyreoïdie in de hand.



3. Zink


De T3-receptor heeft zink nodig om zijn actieve vorm te kunnen aannemen. Zink is dus noodzakelijk voor de synthese van schildklierhormonen. Echter, er bestaat ook een omgekeerd verband: schildklierhormonen zijn essentieel voor de absorptie van zink, en daarom kan hypothyreoïdie leiden tot een zinkdeficiëntie. Bovendien wordt de absorptie van zink verminderd door vorming van onoplosbare complexen met calcium, vezels en fytaten. Zinkdeficiëntie kan herkend worden door huidafwijkingen en verminderde of veranderde haar- en nagelgroei. Zink remt haarverlies, een symptoom van hypothyreoïdie.
De concentratie van zink in het haar is de meest betrouwbare indicator van chronisch zinktekort.

 

4. L-tyrosine


L-tyrosine is een reactant voor hormonen en neurotransmitters, waaronder dopamine, adrenaline, noradrenaline, maar bovenal T3 en T4. L-tyrosine is dus een belangrijke bouwsteen van stimuli van de stofwisseling en het zenuwstelsel. Het is een semi-essentieel aminozuur; het kan in het lichaam gevormd worden uit het essentiële aminozuur fenylalanine. Onder bepaalde omstandigheden kan er een tekort aan L-tyrosine ontstaan, waaronder bij langer aanhoudende (chronische) stress. Magnesium, de vitamines B3, B6, B12, foliumzuur, vitamine C en de spoorelementen ijzer en koper werken ondersteunend voor L-tyrosine.

 

5. Vitamine B3 en complex


Niacine komt maar in kleine hoeveelheden in voedingsmiddelen voor, maar kan gevormd worden uit tryptofaan, een nicotinezuurequivalent. Dit komt voor in eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, peulvruchten en in aardappelen. Niacine is nodig om l-tyrosine uit fenylalanine te vormen. Niacine, wordt in de dunne darm snel en volledig geabsorbeerd, en omgezet in de actieve vormen van vitamine B3 in het lichaam, namelijk de co-enzymen NAD+ (nicotinamide adenine dinucleotide) en NADP+ (NAD fosfaat). Meer dan 200 enzymen zijn voor hun functioneren afhankelijk van deze co-enzymen. Ze zijn nodig voor de synthese van verschillende hormonen, waaronder het schildklierhormoon thyroxine. Niacine werkt in de energiestofwisseling nauw samen met andere B-vitaminen; ook vitamine-B12- deficiëntie blijkt de schildklierfunctie negatief te beïnvloeden.

 

Literatuur

https://www.bonusan.com/nl/nieuws/waarom-jodiumsuppletie-zo-belangrijk-is/ 

http://naturafoundation.nl/?objectID=13177&page=7

http://www.naturafoundation.nl/monografie/Selenium_selenomethionine.html 

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746228/

file:///C:/Users/p.deheiden/Downloads/Rubrieken-Vragen-uit-de-praktijk-Stress-en-schildklier.pdf