Nieuws

Dinsdag 13 juni 2017

Metareview: oervoeding verbetert metabool syndroom

Geen graan, melk of gemaksvoeding – voor veel mensen is oervoeding even schrikken. Toch is het één van onze sterkste wapens in de strijd tegen metabool syndroom. Dat blijkt ook uit een metareview in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Onze hedendaagse voeding past niet bij ons. Samen met bewegingsarmoede is het een belangrijke oorzaak van metabool syndroom: de combinatie van overgewicht, verhoogd cholesterol, hoge triglyceridewaarden, hoog vastend bloedsuiker en hoge bloeddruk. De review hieronder laat zien welke voeding wél bij ons past.

 

Oervoeding beter dan gangbare adviezen

De onderzoekers verzamelden gegevens uit vier gerandomiseerde klinische onderzoeken waarbij oervoeding werd vergeleken met andere voedingspatronen. Daarbij werden 159 personen geselecteerd die één tot vijf kenmerken van metabool syndroom hadden. De vier controlegroepen volgden gangbare voedingsadviezen, waarbij weinig vet en veel vezels uit granen werden gegeten.

 

Uit het onderzoek kwam naar voren dat oervoeding op korte termijn grotere verbeteringen geeft op metabool syndroom dan de gangbare voedingsadviezen. De middelomvang werd enkele centimeters kleiner, triglyceriden vielen lager uit, bloeddruk was enkele punten lager, cholesterol was lager en de bloedsuikerwaarden waren beter.

 

Ook op lange termijn gunstiger

Eerder werd bij postmenopauzale vrouwen al aangetoond dat oervoeding ook op lange termijn gunstiger is voor de gezondheid. In vergelijking met een Nordic Diet, werd bij oervoeding een grotere reductie gemeten in vetmassa, buikvet en middelomtrek. Ook daalde het triglyceridengehalte in het bloed veel sterker.

 

Oervoeding bestaat vooral uit mager vlees en gevogelte, (vette) vis, eieren, groenten, noten, fruit, bessen en zaden. Daardoor bevat het minder koolhydraten, meer eiwitten en heeft een betere verhouding tussen omega-3- en omega-6-vetzuren. U leert er meer over bij onze cursussen Orthomoleculaire Voedingsleer, Orthomoleculaire Gezondheidsleer en Evolutionaire Gezondheidsleer.

 

Bronnen

  1. Eric W Manheimer, Esther J van Zuuren, Zbys Fedorowicz, Hanno Pijl, Paleolithic nutrition for metabolic syndrome: systematic review and meta-analysis, Am J Clin Nutr October 2015, vol. 102 no. 4 922-932.
  2. Mellberg C, Sandberg S, Ryberg M, et al. Long-term effects of a Palaeolithic-type diet in obese postmenopausal  women: a 2-year randomized trial. Eur J Clin Nutr. 2014 Mar;68(3):350-7. Council, N., Nordic Nutrition Recommendations 2012 - Part 1 2013: Copenhagen.